ΣχέσειςTeo Kanistras

Tips για Σχέσεις αν Παλεύεις με την Ψυχική Υγεία σου

Μπορείς να γνωρίσεις κόσμο και να βγεις ραντεβού, ενώ ακόμα κάνεις «δουλίτσα» με τον εαυτό σου.

Αν η ψυχική σου υγεία δεν είναι και στην καλύτερη κατάσταση, δεν είσαι ο/η μόνος/μόνη. Περίπου ένα στα τέσσερα άτομα στη Βρετανία βιώνει κάποιο ζήτημα ψυχικής υγείας κάθε χρόνο. Αλλά πώς επηρεάζει αυτό, το σεξ και τις σχέσεις; Σε ποια φάση στη διαδικασία μιας γνωριμίας αρχίζεις να συζητάς τι συμβαίνει στο κεφάλι σου; Μπορείς να γνωρίζεις κόσμο όταν κάνεις ψυχοθεραπεία; Μήπως πρέπει να σταματήσεις τελείως; Πώς στηρίζεις, ως σύντροφος, κάποιον όταν περνάει δύσκολα;

Στην εβδομαδιαία της στήλη, η Megan Barton-Hanson εξετάζει μερικά από αυτά τα ερωτήματα. «Το θέμα με ενδιαφέρει γιατί διαρκώς έχω θέματα ψυχικής υγείας και διαρκώς κάνω γνωριμίες», λέει. «Φυσικά όλοι είναι διαφορετικοί και εντέλει εξαρτάται από την κατάσταση, αλλά έχω διαπιστώσει ότι υπάρχουν γενικά κάποια πράγματα που μπορείς να κάνεις για να είσαι εντάξει».

Να έχεις υπομονή και κατανόηση

Το πρώτο που πρέπει να σκεφτείς είναι πώς να στηρίζεις τον/τη σύντροφό σου, γιατί όλοι περνάνε περιόδους που δεν είναι σε καλή ψυχική κατάσταση. Μπορεί να τα φτιάξεις με κάποιον/α όταν είναι σε καλή φάση και κάτι να συμβεί –κάτι οικογενειακό ή κάποιο θέμα δουλειάς– και να φρικάρει. Μάθε για την ψυχική ασθένεια του/της συντρόφου σου. Βοήθησε να υπάρχει σταθερότητα και ρουτίνα, ενθάρρυνέ τον/την να δει έναν ψυχοθεραπευτή ή κάντε μαζί π.χ. διαλογισμό. Είναι εύκολο να πεις, «έλα, πάμε για ένα ποτό», αλλά αυτό συχνά μπορεί να χειροτερέψει τα πράγματα. Παρόλο που είναι δελεαστικό να ξεχνιέσαι, είναι πιο υγιές να επενδύετε ο ένας στον άλλον.

Μη νιώθεις την υποχρέωση να μοιραστείς αμέσως το πρόβλημά σου

Η ψυχική υγεία είναι κάτι που μαθαίνεις να διαχειρίζεσαι. Συνέχεια θα προκύπτουν πράγματα, είτε κάθε μέρα, είτε μια φορά τον μήνα, ή δυο φορές τον χρόνο. Ακόμα υπάρχει μεγάλο στίγμα γιατί θεωρούμε ότι είναι βάρος, έτσι μπορεί να είναι δελεαστικό όταν γνωρίζεις κάποιον να μοιραστείς αμέσως πολλά πράγματα. Πρόσφατα γνώρισα έναν πάρα πολύ ωραίο τύπο και αμέσως μου είπε «δεν είμαι συναισθηματικά διαθέσιμος διότι οι γονείς μου δεν με αγαπούσαν». Εγώ ήμουν σε φάση, ΟΚ, μπράβο σου που το αναγνωρίζεις, αλλά κάπως βαρύ για πρώτο ραντεβού! Δεν χρωστάς εξηγήσεις και η ψυχική σου υγεία δεν είναι το ποιος είσαι. Είναι απλώς κάτι που σου συμβαίνει και που όλοι μαθαίνουμε να αντιμετωπίζουμε.

Δοκίμασε να μην πίνεις στα ραντεβού

Η κοινωνική ζωή των ενηλίκων σε μεγάλο βαθμό περιστρέφεται γύρω από το ποτό. Όταν βγαίνεις με κάποιον πηγαίνεις συνήθως σε μπαρ ή εστιατόρια, αλλά διαπίστωσα πως ό,τι πρόβλημα κι αν έχεις ψυχολογικά, το ποτό τα κάνει χειρότερα. Ξέρω πως είναι τρομακτική πρόταση ιδίως αν νιώθεις πάντα τόσο αμήχανα που πρέπει να ‘σαι λιώμα για να δοκιμάσεις έστω ένα φιλί, αλλά αν ξέρεις ότι περνάς δύσκολα εσύ ή ο/η σύντροφός σου, κάντε κάτι διαφορετικό. Πηγαίνετε σε μια συναυλία, σε μια γκαλερί, σε μια αγορά και κάντε μια βόλτα. Προσπαθήστε να κάνετε πράγματα που σας κάνουν να νιώθετε καλά, παρά να ξεχαστείτε σε μια παμπ. Αν θέλεις να βρεις κάποιον, αναπόφευκτα θα βγεις πολλά άσχημα ραντεβού. Σε κανέναν δεν αρέσει να ξυπνάει την άλλη μέρα, να έχει χαλάσει όλα του τα λεφτά σε πανάκριβα κοκτέιλ και να έχει μείνει μόνο το χανγκόβερ και η άθλια ψυχολογική σου κατάσταση. Πήγαινε για μπόουλινγκ καλύτερα.

Κάντε μαζί φροντιστικές δραστηριότητες

Μερικές φορές κάποιοι (άνδρες) ντρέπονται να τα κάνουν αυτά μόνοι τους, αλλά ο διαλογισμός και η γιόγκα, ή ακόμη κι ένα μπάνιο μπορεί να σε κάνουν να νιώθεις φανταστικά. Είναι μια ωραία κοινή εμπειρία, ιδίως αν κανείς σας δεν το έχει ξανακάνει. Ένα ήρεμο βράδυ δεν πηγαίνει ποτέ χαμένο. Πάρτε κεράκια, γεμίστε την μπανιέρα, πάρτε ένα βρώσιμο. Υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος χαλάρωσης εκεί έξω.

Μην προσπαθείς να «φτιάξεις» κάποιον

Μεγάλο μέρος τού να αντιμετωπίζεις ό,τι σου συμβαίνει είναι να το συζητάς. Όταν κάποιος μάς ανοίγεται, είναι φυσικό να θέλουμε να προτείνουμε λύσεις ή να συμβουλέψουμε, ενώ συχνά το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να ακούμε χωρίς να κρίνουμε. Πρέπει να δίνεις περιθώριο στους άλλους να νιώθουν χάλια, να διαχειριστούν μόνοι τους τα συναισθήματά τους κι εσύ να είσαι εκεί για να μαζέψεις τα κομμάτια τους ή να τους στηρίξεις.

Αναγνώρισε πότε βγαίνεις για να ξεχαστείς

Δεν υπάρχει κανείς που να έχει νιώσει χάλια και να μην έχει προσπαθήσει να το αλλάξει αυτό, βγαίνοντας ραντεβού. Συχνά όταν δεν είμαι σε καλή φάση και βγαίνω, οι άνθρωποι που νιώθω ότι μου αξίζουν είναι πολύ τοξικοί. Έτσι αν δεν είσαι και στην καλύτερη φάση προσπάθησε να αποφύγεις τη γοητεία του «α κι εκείνος είναι χάλια – τέλεια! Θα φτιάξουμε ο ένας τον άλλον», γιατί σχεδόν πάντα καταλήγει φρικτά.

Επίσης: μη βγεις με κάποιον που ξέρεις ότι θα κολλήσει, γιατί το ενδιαφέρον είναι κολακευτικό και το νιώθεις ασφαλές να βγεις με κάποιον που σου είναι αδιάφορος – αλλά δεν είναι σωστό. Προσπάθησε να βγεις με κάποιον που έχει υγιή χαρακτηριστικά ή που δίνει προτεραιότητα στο να είναι καλά. Δεν θέλεις κάποιον τρελαμένο με την καριέρα του, που δεν έχει χρόνο, θέλεις κάποιον που θα ασχοληθεί μαζί σου όσο κι εσύ με αυτόν/η.

Μη φοβάσαι να πεις «νιώθω χάλια»

Αν βλέπεις ότι η σχέση πηγαίνει κάπου –ακόμα και σε φάση friends with benefits– μίλα ανοιχτά για τα συναισθήματά σου. Μπορείς να πεις «σήμερα είμαι λίγο χάλια, αλλά το παλεύω». Είμαστε άνθρωποι και πρέπει να καταλάβουμε ότι η χαρά δεν είναι διαρκής κατάσταση. Δεν ξέρω γιατί μας έχει καρφωθεί από μικρή ηλικία ότι πρέπει να είμαστε συνέχεια χαρούμενοι. Κανείς δεν είναι. Για μένα είναι πολύ πιο δυνατό κάποιος να πει «δεν την παλεύω σήμερα» ώστε να το συζητήσουμε, παρά να λέει ψέματα στον εαυτό του/της και σε μένα.

Βοήθα με τα μικρά πράγματα

Όταν έχεις σταθερή σχέση και καταλαβαίνεις ότι ο άλλος/η άλλη περνάει δύσκολα, τα μικρά πράγματα μπορεί να βοηθήσουν πολλοί. Κάποιοι, όταν περνάνε άσχημες μέρες ψυχολογικά δεν μπορούν να σηκωθούν από το κρεβάτι. Επομένως αντί να γκρινιάζεις στον/τη σύντροφό σου «Τι κάνεις μωρέ, σήκω», άσ’ τον/την να κάνει τη διαδικασία που χρειάζεται – αλλά κάνε πράγματα για να νιώσει καλά. Μπορείς να φτιάξεις φαγητό, να ανάψεις κεριά, να μαζέψεις μερικά πράγματα από το πάτωμα του δωματίου.

Προφανώς υπάρχει κάποιο πάρε δώσε, διότι δεν θέλεις να γίνεις υπηρέτης/υπηρέτρια και να σε θεωρούν δεδομένο/η, αλλά ξέρεις… κρίνε και κράτα ένα μέτρο.

Μην ξεγράφεις τον εαυτό σου

Σε ό,τι αφορά τις σχέσεις και τα ζητήματα ψυχικής υγείας παίζει πολύ το «μην κάνεις κάτι μέχρι να είσαι έτοιμος», «δούλεψε πρώτα τον εαυτό σου», «μη βγαίνεις με κανέναν, για Χ χρόνο». Έχω ακούσει ένα σωρό ψυχολόγους να μου λένε να μη βγω με κανέναν για έναν χρόνο, αλλά μου φαίνεται μη ρεαλιστικό γιατί είναι ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής μου. Δεν είμαστε κακοί ή προβληματικοί επειδή υποφέρουμε. Νομίζω πως το βασικό είναι ότι οι άνθρωποι διστάζουν να δώσουν χρόνο στον εαυτό τους να νιώσει σκατά και να επεξεργαστεί πράγματα, και αυτό γίνεται προβληματικό.

Γιατί να μη γνωρίσεις κάποιον; Αρκεί να μη σταματήσεις να κάνεις δουλειά με τον εαυτό σου, άπαξ και τον/τη γνωρίσεις. Μια ζωή μπορείς να δουλεύεις τον εαυτό σου αλλά αν κλειστείς και δεν έχεις εμπειρίες, δεν θα εξελιχθείς. Θα καταλήξεις ερημίτης, μες στα βιβλία και να θα σκέφτεσαι «ναι, σε αυτή την περίπτωση θα κάνω αυτό…» και δεν θα το κάνεις ποτέ.

Νομίζω πως είναι σημαντικό να θυμάσαι ότι μπορείς να είσαι καλός/ή και υποστηρικτικός/ή σύντροφος και σου αξίζει αγάπη ακόμα κι όταν δεν είσαι πολύ καλά. Δεν χρειάζεται να είσαι ιδανικά για να γνωρίσεις κάποιον. Δεν έχεις πρόβλημα. Απλώς ζεις.

Ακολουθήστε την ιστοσελίδα teokanistras.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Πηγή: vice.com

Back to top button